Vad är det som lockar olika samarbetspartners till att delta i Hallifornia? När vi frågar runt är svaren ganska lika. Festivalen är ett härligt evenemang både för varbergare  och för besökare. Och Hallifornia står för de rätta värderingarna. Vi blir nyfikna på vad som avses och har stämt träff med en av många aktörer som deltar under festivalen.

Hej Josefine Gudmundson, berätta vem du är?

– Hej! Jag är hotelldirektör på Clarion Collection Hotel Fregatten i Varberg. Vi deltar som samarbetspartners åt Hallifornia för andra året i rad.

 Varför väljer ni att engagera er i varbergsfestivalen?

– För att Hallifornia står för rätt saker, tar ställning i frågor som vi också värderar högt. Vi vill gärna hjälpa till och stötta med det vi kan. Hallifornia är ett fantastiskt arrangemang som lockar både varbergare och tillresande och på så vis förgyller våra gästers vistelse i stan.

Nu blir vi nyfikna. Vad är det för värderingar du tänker på?

–Tidigare år har det varit mångfald och i år är det särskilt fokus på hållbarhet. Hallifornia vågar tänka brett så att många kan inkluderas. Actionsport blandat med afrikansk dans och yoga, det är härligt. Och ett sånt nytänkande omkring Sillicon Halli med de unga entreprenörerna, säger Josefine.

Den koncern som Hotel Fregatten ingår i ägs av mediakända Petter Stordalen, känd för både sitt miljöengagemang och omfattande affärsverksamhet.  Det är ett brett perspektiv på hållbarhet som gäller, både social, ekologisk och ekonomisk. Det var därför helt i linje med prioriteringen av social hållbarhet som varbergshotellet tillsamans med Röda korset valde temat Psykisk Ohälsa vid Hallifornia 2018. Att våga tala om och möta psykisk ohälsa är också en fråga om inkludering och mångfald.

– Vi hade en programpunkt förra sommaren tillsammans på Surfers Corner,  Röda korset belyste vikten av att prata och ta tag i psykisk ohälsa. Vår roll var att delta i planeringen, vi deltog med en DJ samt att vår receptionist, Axel, sjöng och spelade Wake Me Up av Avicii, berättar Josefine som nu även sitter med i Röda korsets styrelse.

På vilket sätt jobbar ni med mångfald?

– I Varberg är samarbetet med Röda korset viktigt, särskilt i integrationsfrågor för vi har en rad olika samarbeten, svarar Josefin och fortsätter: “We meet”  är ett nytt koncept med syftet att förbättra integrationen och öka förståelsen mellan olika kulturer genom möten mellan näringslivet och nyanlända. Målet är att genom nätverket skapa framtida praktikplatser och förhoppningsvis jobb.  Att stötta PRIDE är en annan viktig mångfaldsfråga för oss lokalt och i hela koncernen.

Att Josefines engagemang, både lokalt och globalt, är starkt och en självklarhet för en VD i koncernen märks när hon berättar om en mängd olika projekt.

– Vi har haft studiebesök från Arbetscentrum och Röda korsets kvinnogrupp har träffar hos oss. Det har lett till att vi anställt medarbetare från dessa grupper och det är vi glada och stolta över. Bland femtiotalet anställda nu sommartid har vi en mängd olika nationaliteter och det blir en god stämning och dynamik i gruppen. Vi har lojala och härliga medarbetare,  menar Josefine.

Hon berättar att gäster som bor mer än en natt kan välja bort städning varje dag. Istället för städkostnader donerar hotellet pengar till ett projekt som arbetar mot trafficking av kvinnor och barn i Kambodja. Runt 65 procent av gästerna väljer att avstå städning,  vilket även resulterar i mindre kemikalier vid rengöring, tvätt och vattenförbrukning. Armband som tillverkas av kvinnor i Kambodja säljs på hotellet där all vinst går direkt genom UNICEF til kvinnorna som tillverkat dem.

Ekologisk hållbarhet är i fokus på årets Hallifornia. Hur jobbar ni med sånt?

–Vi är ISO140001-certifierade där fokus ligger på ständiga förbättringar. Vi prioriterar fem olika områden, minska vattenförbrukning , minska avfall, både plast och mat, få ned elförbrukningen, använda så få kemikalier som möjligt och bort med onödiga transporter. Sen är vi palmoljefria, använder ekologiska produkter, Fair Trade-kaffe och vi har en rödlista för att bedöma vilka kött- och fiskprodukter som ska undvikas berättar Josefine.

Hon beskriver en mängd olika intiativ i det ständiga arbetet, det senaste är försäljning av överbliven mat för halva priset via appen Karma som nu börjar växa i Varberg.

–Det är väldigt roligt att jobba i den här koncernen. Vi på hotellen uppmanas att ta intiativ och skapa projekt som berör hållbarhetsfrågor. Det finns till och med en fond där vi kan söka pengar för att kunna finansiera dessa projekt. Koncernens säljteam berättar ofta mer om vårt hållbarhetsarbete än om själva hotellen, vi tar ställning och försöker bidra till attitydförändringar hos gästerna. Resandet ökar och då måste vi göra vad vi kan för att de ekologiska fotavtrycken ska minska och att gästerna och vi själva tar hållbara val.