HISTORIA
Hallifornia genomfördes för första året i Varberg, sommaren 2013. Festivalen bygger vidare på evenemanget Coastal Culture och den moderna kustkultur som finns i Halland med inspiration från Kalifornien.
COASTAL CULTURE OCH DEN NYA KUSTKULTUREN
Evenemanget Coastal Culture växte fram i en process som involverade alltifrån entreprenörskapsprogram och surfare till museum och studenter. Utgångspunkten var den halländska kustens naturliga tillgångar – vind och hav, och det kulturella kapital som finns i Varberg. Det aktiva arbetet, den öppna processen och de grundläggande värderingarna gjorde att självorganiserande initiativ kunde möta övergripande offentliga strategier och skapa den nya kustkulturen.
Besökare på Coastal Culture uppskattade den öppna och inkluderande atmosfären, det sköna hänget som uppstod i mötet mellan sport, kultur, näringsliv och akademi. Evenemanget som genomfördes under maj månad 2011 och 2012 blev en succé och lockade 10 000 respektive 16 000 besökare.
Coastal Culture handlade initialt om att på ett nytänkande sätt skapa tillväxt inom den kulturella sektorn. Nordic Surfers utvecklade och ledde projektet på uppdrag av CRED (Creative Destination Halland), en inkubatorverksamhet inom Alexandersoninstitutet. Under arbetets gång växte projektet och kom att omfatta ett bredare destinationsutvecklingsperspektiv. En insikt om att det är de grundläggande förutsättningarna på destinationen som är avgörande för företag inom den kulturella sektorn låg bakom detta. Evenemanget i sig blev ett gemensamt utvecklingsmål för företag, entreprenörer, föreningar, utbildningar, offentliga institutioner och eldsjälar som ville vara delaktiga. Genom temaområden skapades tvärorganisatoriska arbetsgrupper. Dessa arbetsgrupper processleddes och koordinerades i synergi med en inkubatorprocess. Coastal Culture blev meningsfullt för invånare och besökare i och med det kommunikationsarbete som visade hur enskilda individers och organisationers utveckling i en gemensam process kan skapa allmännytta och affärsnytta. Processen fick sin legitimitet genom att allmänheten uppmanades till involvering och medskapande av den nya kustkulturen. En inkluderande och öppen kultur baserad på grundvärdena delaktighet, engagemang, kreativitet, tillit, utveckling, hälsa och hållbarhet.
HALLIFORNIA UPPSTÅR
2013 genomfördes Hallifornia runt Societetsparken och Varberg Fästning. Under dagarna kunde besökarna första året prova på aktiviteter som wakeboard, yoga, longboard, custom bikes, skateboard, cirkus varité, surfsporter och slackline. Evenemanget omfattade även longboard-, skimboard-, Stand Up Paddleboard- och wakeboardtävlingar.
En stor konsert – Endless Summer Party –arrangerades i Societetsparken. med Oskar Linnros, Looptroop Rockers, Mash Up International, Gnucci, Discoteka Yugostyle, Isak Strand vs. Toe, Qulinez och Klubb Femtastic. Societetsrestaurangen var medarrangör och Hallands kulturhistoriska museum partner.
2014 växte utbudet med dans, konst och flera andra spännande inslag. Fem offentliga utvecklingsprojekt genomfördes också inom ramen för Hallifornia. Uppdragsgivare för de offentliga projekten var Varbergs kommun, Region Halland och Alexandersoninstitutet. Detta år lanserades supporterbandet, som inte bara gav tillgång till alla aktiviteter utan även en massa erbjudanden hos det lokala näringslivet.
Tre dagar före huvudevenemanget 2014 arrangerades för första gången Hallifornia Sport Camp för dem som var 8-15 år. Tillsammans med ledare och instruktörer fick deltagarna i lugn och ro prova utvalda aktiviteter. Avslutningsfesten 2014 och de kommande åren tog en annan karaktär genom Hallifornia Grand Finale. En open air-clubb som arrangerades på Borggården på Varbergs Fästning.
ETT EVENEMANG BLIR TILL EN FESTIVAL
Från att varit ett stort evenemang växte Hallifornia 2015 till en festival med 30 000 besökare. 24 aktiviteter ingick för alla som köpt supporterband och området växte till att omfatta hela Fästningsområdet. Nya crowd-fundade Hallispecials genomfördes utifrån besökarnas efterfrågan.
Den öppna festivalen finansierades även 2015 genom besökare, sponsorer, partner och offentliga utvecklingsmedel. Projektet Hallifornia 2015 – Hållbar tillväxt genomfördes på uppdrag av Region Halland. Genom att kombinera dimensioner som inkludering av olika samhällsgrupper, utbildning av ungdomar, integration och affärsutveckling hos medverkande aktörer anses Hallifornia bidra till ett starkare innovationsklimat och en mer attraktiv, och konkurrenskraftig region. Och på köpet blev den en riktigt lyckad festival.
År för år har festivalen vuxit och 2016 och 2017 kom det 40 000 besökare. Under dessa år byggdes en ny stor skateramp och det tillkom nya områden, som Hallispirit och Surfers Corner.
Ett hundratal personer arbetar varje år med att få utställare, artister, besökare och alla andra att trivas. Både stämningen och vädret brukar vara på topp!
PLACEBRANDER OF THE YEAR 2017
Efter festivalen 2017 fick Hallifornia utmärkelsen Placebrander of the Year. De fyra finalisterna gallrades under sommaren ut av en jury bestående av instagramproffset Christoffer @wisslaren Collin, Hej Främlings grundare Emma Arnesson, Charlotte Sundåker som varit VD på Hyper Island och spelstudioentreprenören Martin Sahlin. Under augusti och början av september fick allmänheten rösta på sin favorit. Bland finalisterna fanns förutom Hallifornia-arrangören Nordic Surfers också Visit Sweden, Skellefteå kommun och Visit Roslagen. Juryns motivering var följande:
”Genom kreativitet, värme och tillvaratagande av platsens unika tillgångar har en ny kultur vuxit fram och sprider en känsla av gemenskap på platsen men också långt utanför dess geografiska område. Med ett tydligt fokus på socialt ansvarstagande är de ett föredöme som den moderna platsmarknadsföraren. Vinnaren av årets Placebrander of the Year samlar och enar människor och manifesterar sitt budskap genom en festival som bara växer sig starkare för varje år som går.”