Mattias Lager är en entreprenör med stor aptit på på livet. Han har varit med från starten av Hallifornia och jobbar med grafisk formgivning, webb och konceptutveckling. Vid sidan av sitt engagemang i Hallifornia så driver han reklambyrån add:kolon. Om du ser någon i Varberg som kommer med en kaffemugg i handen på sin longboard så är det med all säkerhet Mattias. Om du ska ha tag på honom och han inte sitter på kontoret så kan du med stor sannolikhet hitta honom på hans andra hem, Espresso House. Är han inte där så leta i Stockholm eller på Zanzibar. För inte så länge sedan gjorde han verklighet av sin dröm och köpte ett litet hus på denna afrikanska ö. Förutom att surfa och hänga under palmerna så brukar han spendera sin tid där med att fiska och hänga med lokalbefolkningen. Då Mattias ofta är på resande fot så passade vi i morse på att göra en intervju med honom över Skype.

Hej Mattias. Läget?

– Tja, bara fint. Sitter på ett Espresso House i Stockholm och jobbar som vanligt, många av våra kunder är Stockholmsbaserade och det är viktigt att hålla koffeinnivån balanserad.

Du driver lite olika bolag varav add:kolon är ditt framgångsrikaste. Berätta mer om add:kolon.

– add:kolon är min reklambyrå som jag startade för 4 år sedan tillsammans med min kusin Vilhelm. Vi gör allt från print till digitala lösningar. De senaste åren har det blivit mer och mer digitalt vilket är kul för det är ett media som hela tiden förändras och man måste hela tiden utvecklas.

Du har skapat appen ”Get Served” vad är detta?

– Ja, Get Served är en applikation som jag har skapat med två andra. Den korta versionen är att det är en applikation utvecklad för restauranger. De restauranger som är kopplade till Get Served erbjuder sina kunder att på ett enkelt sätt beställa sin dricka till bordet via sin smartphone. Beställningen tas emot på en iPad av barpersonalen.

Du är ofta på resande fot? Har du svårt att sitta still?

– Svårt att sitta still är nog bara förnamnet, hehe! Men jag har lärt mig att använda detta till min fördel, jag är alltid på väg och vill få saker att hända. Har alltid massa idéer och tankar som snurrar runt. Vissa blir verklighet och andra bara sköna, kreativa och mentala resor.

Berätta om ditt paradis på Zanzibar.

– Zanzibar är precis en sådan idé som blev verklighet. Jag var där för några år sedan och förälskade mig i ön och människorna. Samtidigt undrade jag hur jag, på ett enkelt sätt, kunde lösa så att jag kunde vara där nere ibland. Det resulterade i två bungalows som ligger några hundra meter från en underbar och ganska öde strand. Det gäller att skapa sig sina egna förutsättningar. Ingen annan kommer att göra det åt en. 

Har man umgåtts med dig ett tag så inser man ganska snabbt att du tycker om havet väldigt mycket. Du ger dig gärna ut med båt på öppet vatten, du sätter gärna brädan under armen och löper längs strandkanten likt Hasselhoff och du ställer dig gärna upp på en SUP och paddlar lite på det stillsamma vattnet. Vad betyder havet för dig? Vad har surfkulturen gett dig?

– Hasselhoff måste du ha fått om bakfoten, har du någonsin sett mig springa haha. Havet betyder galet mycket för mig. Jag är född ute på Björkö i Göteborgs skärgård. Hela min släkt är gamla fiskare eller skeppare så havet har, sedan jag var liten, varit en stor del av mitt liv. Det jag gillar med både surf- och skatekulturen är att det handlar mycket om att skapa sitt egna uttrycksätt och gå sin egna väg, men självklart tillsammans med andra. Då jag lever ett väldigt ”uppkopplat” liv, i och med mitt jobb, är det väldigt meditativt för mig att vara ute på havet och speciellt att surfa.

Du susar gärna ner för någon lång och brant backe på longboarden men du är även skicklig på att göra konster på din bräda. Var kommer brädintresset ifrån?

– Det är nu 10 år sedan som jag började med brädsporter. Jag har funderat väldigt mycket på vad det är som gör att jag blir så uppslukad av något så enkelt som en ”planka” och fyra hjul. Och det kanske är så att det är just det enkla med det som är tjusningen – inga medlemskap i föreningar, med bestämda tider och så vidare. Med risk att verka flummig, men det kommer hela tiden tillbaka till att jag eftersträvar att sätta mina egna förutsättningar.

Du var med och skapade Hallifornia förra året också. Vad ser du i Hallifornia? Vad ger Hallifornia Varberg?

– Hallifornia är asviktigt för Varberg. Vi bor i en stad där det vi vill förmedla med Hallifornia finns i så många dimmensioner, naturligt. Havet, surfet, sommarstad, kustkultur och så vidare. Det vore rent ut sagt korkat att inte ta vara på de värdena och den potential vi har i Varberg. Hallifornia är också väldigt unikt i Varberg med tanke på att vi i så stor utsträckning jobbar och samarbetar med så många olika. Vi har det offentliga, näringslivet och invånarna/turisterna. Det vi inte får glömma är att vi aktiverar många ungdomar som gör ett superbra jobb med att hjälpa oss förverkliga Hallifornia.

Om vi ser till det grafiska under Hallifornia, vad kommer skilja sig i år gentemot förra året?

– Förra året satte vi grundstommen för det grafiska och kommunikativa uttrycket som vi ville förmedla. I år har vi förfinat det och skapat ett ännu mer enhetligt koncept. Men varför riva något som redan är bra?

Vad ser du mest fram emot under Hallifornia?

– Oj, det finns mycket. Men det som har kittlat mig mycket är när vi kom på att vi ville ha festen uppe på borggården. Hur coolt är det inte att ha en utomhusklubb inom fästningens fyra väggar? Sen ser jag fram emot att bara kunna glida omkring på området och se alla barn och vuxna som provar våra aktiviteter, skrattar och förhoppnings njuter av den sköna vibe vi vill skapa.

Finns det något sanningsenligt i ”gingers don’t have souls” (ginger är någon som är äkta rödhårig)?

– Beror på hur man ser det, vi lever på andras själar. Därav uttrycket “Everytime a Ginger steals a soul, they gain a freckle”. Så hugg gärna tag i mig under evenemanget och räkna mina fräknar.