Alltsammans började på Hawaii 2010-2011 med dagarna fyllda av vågsurfing. Klädseln var förstås bikini för Linda Abrahamsson. Väl hemma i Sverige fanns en längtan att behålla den härliga känslan från solen och surflivet. Så föddes Linikini swimwear, ett designföretag med unika och inspirerande bikinimodeller som är något alldeles extra. Härliga mönster och modeller anpassade för både vattensport och avslappnade stunder på stranden. I sommar finns Linda på plats på Hallifornia.
Berätta lite om dig själv, vem är du Linda?
– Jag bor i Örebro, är 32 år och pluggar till byggingenjör så mitt liv består verkligen av kontraster, säger Linda och skrattar lite. Så det jag ägnar mig åt är väldigt olika saker men det är spännande att kliva mellan världarna. Jag är en kreativ person som gärna skapar och 2011 lärde jag mig att sy min första bikini med egenritade mönster. Jag hade länge haft en idé att driva ett eget varumärke och att få skapa ur mitt eget sinne, på mina premisser.
Just nu är ett växande företag inte högsta prioritet för Linda vid sidan om heltidsstudier. Men kunder från hela världen hittar hennes bikinis och i de positiva kommentarerna är det kombinationen av design och funktion som får uppskattning. Bland de olika modellerna finns enfärgat, mönstrat, låg eller hög midja samt mer arbetade modeller med inspiration av ananas, vattenmelon och regnbågsfärger, i väl fungerande material. Alla modeller är unika och görs i mindre antal exemplar.
– Mycket av utformningen av mina bikinis handlar om att man ska kunna spegla sin personlighet i det man bär. De gångerna jag har möjlighet ser jag gärna att kunden är medskapande och kan önska sig utformningen av sin egen bikini, berättar Linda. Modellerna får gärna sticka ut för dem som så önskar, det ska vara ett plagg som är kul och som man känner sig bekväm i.
För ett par år sedan såg Linda information om Hallifornia på sociala medier och bestämde sig förra året för att ta kontakt. Festivalen passade hennes varumärke perfekt. Problemet med hur en marknadsplats skulle finansieras för en student med begränsad ekonomi löste sig smidigt. Inkludering av kreativa idéer som är en ledstjärna för Hallifornia gjorde att tjejen med det härliga bikinimärket kunde växla in kostnaden av marknadsplatsen genom praktiskt arbete.
– Så jag blev ledare för en grupp barn på Sport Camp och arbetade med avetablering av festivalområdet, det var jättekul med härlig stämning under hela veckan. I år blir det samma lösning och det ser jag fram emot, säger Linda.
Festivaldagarna förra sommaren blev ett utmärkt tillfälle för Linda att möta intresserade och blivande kunder som kom för att titta på visningsexemplar, ge feedback och göra beställningar. Ett särskilt önskemål var bra bikinis för tonårstjejer som hon hoppas hinna få fram några modeller av till sommaren. Under årets festival blir det återigen visning av hennes kollektion, tygprover för specialbeställningar samt möjlighet att köpa modeller på plats.
Vad är det som driver dig i ditt arbete?
– Kreativitet, friheten i mitt skapande och alla olika möjligheter som öppnas, att jag till exempel kommer i kontakt med tillställningar som Halliforniafestivalen är underbart. Att jag sedan får kunder som väljer att köpa och bära det jag skapar är förstås ett stort plus i kanten och en bekräftelse på att jag gör någonting bra, vilket är jättekul.
Nyfiken på Lindas design? På hennes webshop, Facebooksida och Instagram hittar du olika varianter av hennes badkläder