Hej, Christian Frick. Du är den förste i vår serie av personliga presentationer av några av dem som engagerat sig i Hallifornia. Vi börjar med den obligatoriska frågan: Vem är du?
-Jag är 41 år, surfare och Varbergsbo som älskar min hemstad och den nya kustkulturen. Min familj är förstås viktig att nämna, vi bor i ett hus här i stan, jag, min fru och våra tre barn. Jag har jobbat inom eventbranschen i många år och nu finns jag med i teamet runt Hallifornia.
På frågan om varför Christian är inblandad i Hallifornia 2015 berättar han att han kom i kontakt med Erik Ruth på Nordic Surfers inför förberedelserna av Grand Finale förra året. Att han nu återigen satsar tid och engagemang i Hallifornia, både som företagare, entreprenör och varbergsbo förklarar han med verklig entusiasm så här:
-Hallifornia är så mycket mer än de tre festivaldagarna. Det engagerar barn- och ungdomar, människor som är nyanlända till Sverige, studenter och varbergsbor som uppskattar att det händer något extra under den här rätt stilla sommarperioden. Nya aktiviteter och ny användning av det unika Fästningsområdet är precis den utveckling som Varberg behöver. Tänk att så många personer är och blir delaktiga i att göra något för Varberg! Delaktighet på många olika sätt är precis vad Hallifornia handlar om.
Och det är precis den bärande idén om delaktighet som gör att Christian nu lanserar sin nya produkt Rallygate i årets Hallifornia. Namnet blev ”Hallispecials” och handlar om att både hallandsbor, lokala ortsbor och besökare utifrån kan vara med och skapa innehållet under festivaldagarna. Den som har en idé om att ordna surfskola för mammor, longboard för pensionärer eller operaföreställning – det är bara att höra av sig till Hallispecials och Christian. Om det sen blir något av, det beror på hur många som anmäler intresse och gör ett förköp av biljett. Det är först när tillräckligt många anmält sig före ett visst datum som biljettkostnaden dras från det konto som uppgetts. På så sätt är det både arrangörer och publik som är med och påverkar innehållet under festivaldagarna. Många olika förslag på aktiviteter finns redan anmälda och väntar på tillräckligt många bokningar. En innovativ idé, digital teknik och engagerade entreprenörer som erbjuder kurser, workshops och föreläsningar – helt i Hallifornias anda!
Christian, vad är det som du gör före och efter Hallifornia-dagarna?
– Jag jobbar med försäljning och kontakter med sponsorer, partners och olika inblandade där vi behöver ha en fungerande dialog om stort och smått. Det handlar både om design, relationer och en känsla. Så det gäller att värna om och utveckla den speciella Hallifornia-atmosfären som är genuint positiv, välkomnande och bygger på människors önskan att delta av fri vilja. Efter festivaldagarna kommer jag att jobba med att leverera olika rapporter till medfinansiärer om hur det gick.
Vad bör vi inte missa under Hallifornia 2015?
– Du bör inte missa Hallispecials förstås, säger Christian och småler. Där har du som deltagare chansen att skapa innehållet i din festival. Och här finns ju en utvecklingspotential att fler lokala aktörer kan vara med och bidra.
Framför allt – missa inte Hallifornia 2015!
Tack för pratstunden och lycka till med både för- och efterarbete!
Läs mer om årets ”Hallispecials på denna sidan! – Klicka här –
Dessa Hallispecials är klara hittills: