Sveriges främsta platsmarknadsförare ska koras i september. Hallifornia, Varbergs sommarfestival, med surf, actionsport, dans och yoga, har valts ut av en expertjury som en av fyra finalister i tävlingen som avgörs den 12 september i Jönköping. Priset kallas Placebrander of the Year och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring och platsutveckling.

– Vi som arbetar med Hallifornia är stolta och glada över att juryn anser att vår festival är värd en finalplats, säger Erik Ruth, grundare av Hallifornia och VD för Nordic Surfers som arrangerar festivalen i samarbete med Region Halland och Varbergs kommun.

 

 

Vad är då Place Branding?

– Det används inom aktuell forskning och är något mer än att locka turister till en ort, berättar Erik. Det handlar om att kraftsamla invånare, näringsliv och offentliga aktörer för att gemensamt arbeta med strategisk utveckling och marknadsföring av platsen. Så att människor och företag lockas dit och vill leva och bo där.

Den 14 augusti öppnas omröstningen om vilken finalist som ska ta hem vinsten som årets platsmarknadsförare.

– Nu gäller det att varbergare, hallänningar och alla andra som gillar Hallifornia går in och röstar, då har vi en chans att visa upp vad vi tillsammans har att bjuda på, säger Erik Ruth. Havet, naturen, brädsporter, aktiviteter och sommarglädje för alla åldrar.

Placebrander som delar ut priset och ordnar kurser i platsmarknadsföring är ett nätverk bestående av entreprenörer, forskare, innovatörer och erfarna projektledare.

Läs om de fyra nominerade, juryns motivering samt rösta på innan den 6 september på: http://placebrander.se/finalister-placebrander-of-the-year-2017/